Uw gezondheid, onze zorg!
Uw gezondheid, onze zorg!
Veelgestelde vragen
Een BVAC-attest is een formulier dat de apotheker opmaakt op vraag van de patiënt als hij geneesmiddelen, medische hulpmiddelen of andere gezondheidsproducten bij hem koopt en een formulier nodig heeft voor een bijkomende verzekering. Er staat op welke apotheker de producten aflevert, wie de voorschrijvende arts en de patiënt zijn en over welke producten het gaat. Aan de hand van deze gegevens kan de verzekeraar de vergoeding regelen.
Behalve de verzekeraar die moet vergoeden en de apotheker, krijgt niemand inzage tot je medische gegevens op het BVAC-attest. De gegevens worden al in de apotheek ontoegankelijk gemaakt voor onbevoegden en komen via een beveiligde verbinding terecht bij de betrokken verzekeraar die de informatie kan ontsleutelen. Voor deze digitale stroom staat beveiligde technologie in, die de apothekers ook in andere situaties/projecten gebruiken en aansluit op enkele diensten van het eHealth-platform. Het project kreeg bovendien groen licht van de Privacycommissie.
Soms krijg je geneesmiddelen vergoed door een verzekeraar. Bijvoorbeeld bij een hospitalisatie. Dan vergoedt de hospitalisatieverzekeraar gewoonlijk de medische kosten gelinkt aan deze hospitalisatie van één maand vóór de hospitalisatie tot drie maanden na de hospitalisatie. Afhankelijk van je verzekeringsovereenkomst, kan dit gedurende een langere of kortere periode zijn of kunnen er andere voorwaarden zijn. Daarnaast vergoedt de hospitalisatieverzekering doorgaans ook de medische kosten bij een aantal zware ziekten, zelfs al is er geen recente of in de nabije toekomst geplande hospitalisatie.
Er bestaan ook verzekeringen die ambulante kosten dekken zonder dat er een hospitalisatie aan te pas komt. Dat kan gaan van geneesmiddelen tot brilglazen, hoorapparaten, orthopedische zolen,….
Vraag je een BVAC-attest, dan bevat dat doorgaans meerdere geneesmiddelen en producten die je tijdens je bezoek aan de apotheek hebt aangekocht. De verzekeraar vergoedt niet zomaar alles dat op het attest vermeld staat, maar zal nagaan welke geneesmiddelen en producten volgens je verzekeringsvoorwaarden in aanmerking komen.
Om te weten wat precies vergoed wordt, check je best je polisvoorwaarden of vraag advies aan je verzekeraar.
Nee. Het elektronisch doorsturen zal alleen gebeuren naar de deelnemende hospitalisatieverzekeraars en verzekeraars die ambulante zorgen vergoeden, ongeacht of je er een individuele verzekering hebt of een verzekering via het werk. AG Insurance, DKV en Ethias starten op 1 december 2015. In de loop van 2016 volgen Allianz, Belfius Insurance en KBC, en vanaf 2017 Justitia en Axa. Je verzekeraar zal je op de hoogte brengen vanaf wanneer je gebruik kan maken van dit nieuwe systeem.
Andere verzekeraars kunnen later nog instappen in het nieuwe systeem. Voor de BVAC-attesten die je aan de apotheker vraagt in het kader van een extra terugbetaling door het ziekenfonds (bv. bij vaccins of anticonceptiemiddelen), of voor andere verzekeringen, zoals arbeidsongevallenverzekeringen, geldt deze nieuwe regeling niet.
Wanneer je jouw hospitalisatieverzekering hebt moeten aanspreken, krijg je gewoonlijk de medische kosten (bijvoorbeeld geneesmiddelen of medische hulpmiddelen) vergoed gedurende één maand voor de hospitalisatie en drie maanden erna. Naar aanleiding van je hospitalisatie, zal de verzekeraar een elektronisch dossier openen.
Je verzekeraar zal je inlichten wanneer en hoe je de barcode ontvangt. De apotheker zal deze inscannen en kan enkel BVAC’s elektronisch doorsturen, wanneer je die barcode aanbiedt.
Een BVAC-attest dat elektronisch werd doorgestuurd, bevat voortaan een unieke code. Wanneer je met je verzekeraar communiceert over de vergoedingen van producten waarvoor je een BVAC-attest hebt laten opsturen door de apotheker, dan is het handig dat je die bij de hand hebt. Daarom is het van belang dat je de attesten even bijhoudt, minstens tot wanneer het dossier afgesloten is. Het geeft je trouwens ook de kans om zelf een zicht te krijgen op de aangekochte geneesmiddelen en medische hulpmiddelen.
Op een BVAC-attest dat elektronisch werd doorgestuurd, staat onderaan duidelijk vermeld dat de gegevens van dit BVAC-attest succesvol elektronisch naar je verzekeraar werden verstuurd.
Het is dan niet meer nodig om de papieren versie van de elektronisch doorgestuurde BVAC-attesten op te sturen naar je verzekeraar.
Een voorschrift is geldig wanneer het aan de wettelijke vereisten voldoet. Dit betekent dat het eigenlijk onbeperkt geldig blijft.
Voor het ziekenfonds echter, is het voorschrift slechts geldig tot en met de derde maand na de maand waarin het voorschrift door de dokter werd geschreven. Dat betekent dat je in de loop van deze periode voor de terugbetaalbare geneesmiddelen slechts een beperkt bedrag betaalt. Dit bedrag wordt “het remgeld” genoemd. Het ziekenfonds betaalt voor jou de rest van de kosten.
Surf naar www.instapharma.be Als je een product hebt gezien dat je graag wil bestellen klik je op ‘bestellen’ op de productpagina. Het product wordt dan aan je winkelwagen toegevoegd. Van zodra je al de gewenste producten in je winkelwagen hebt gestoken druk je op de toets ‘winkelwagen’. Je ziet dan een overzicht van de gekozen producten. Als je dan klikt op ‘afrekenen’ volg je de stappen van het bestelproces tot je een bevestiging ontvangt.
Medicijnen veranderen de werking van het lichaam. Omdat het lichaam zo complex is en als één geheel functioneert, zal een verandering in dat mechanisme door een medicijn ook gevolgen hebben op andere lichaamsprocessen. Dat zijn nevenwerkingen. Bij veel medicijnen zijn die verwaarloosbaar bij de gebruikelijke dosis en bij een korte behandelingsduur. De kans op neveneffecten is groter naarmate de gebruikte dosis hoger is en de therapie langer moet worden volgehouden. Om neveneffecten te vermijden of er zo weinig mogelijk hinder van te ondervinden, is het belangrijk om de medicijnen op de juiste manier in te nemen. De arts en de apotheker vertellen u bij aflevering van de medicatie waar u zeker op moet letten. Heeft u andere klachten of vragen, neem dan steeds contact op met een zorgverlener. Arts en apotheker geven u advies om de klachten te verhelpen. Wanneer u een niet gerapporteerde nevenwerking ervaart, of het om nieuwe medicatie gaat, zal uw arts of apotheker dit steeds melden bij het ministerie van Volksgezondheid.
Vervallen medicatie hoort niet in de vuilnisbak. De tabletten en zalven moeten uit hun verpakking worden genomen. De verpakking en de bijsluiter mogen bij het oud papier, de medicatie moet teruggebracht worden naar de apotheek. Wij sturen ze naar een gespecialiseerde firma voor vernietiging. Vloeistoffen zijn klein gevaarlijk afval en worden naar het containerpark gebracht, de flessen naar de glasbak. Spuiten moeten in een speciale container, die gratis kan worden afgehaald in de apotheek, voor u ze naar het containerpark brengt.
Er zijn verschillende redenen waarom de arts beslist om medicatie voor te schrijven. Soms is dat duidelijk: er is een infectie of een ontsteking die moet worden behandeld. In die acute gevallen geeft de behandeling snel het gewenste resultaat en is de duur van de inname beperkt. In andere gevallen is er een aandoening die behandeld moet worden op lange termijn. Meestal heeft de patiënt klachten en geeft de medicatie duidelijk verlichting van de klachten. Omdat de ziekte chronisch is, moeten de medicijnen blijvend worden ingenomen, ook al zijn de klachten verdwenen. Er zijn ook aandoeningen zonder duidelijke klachten, bijvoorbeeld een verhoging van het bloedsuiker- of cholesterolgehalte. In dat geval wordt toch medicatie voorgeschreven. Als de toestand onbehandeld blijft, zal de persoon immers op (middel)lange termijn een medisch probleem ontwikkelen dat niet meer voldoende kan worden behandeld.